fredag, april 29, 2011

Nyttighet

Nästa vecka ska jag minsann bli bättre med maten. Vågen visar en helt oresonlig siffra tyvärr. Där för ska jag och Stefan åka och handla på söndag så att vi har allt hemma. Jag ska vara så ambitiös så att jag skall försöka göra en matlista till nästa vecka.


Hittade ett recept på linssoppa och det har jag fått för mig skall vara nyttigt. Och den här rätten kostar tydligen bara 4kr per portion!
 2 msk olja, 2 st gula lökar, 3dl röda linser, 1msk curry, 4 st morötter, 2 st grönsaksbuljong, 1,7 l vatten, salt, peppar och 1 lagerblad.

Tillagning

1. Skala och strimla morötterna fint. Skala, finhacka och fräs lök och strimlade morötter tillsammans med curry i oljan.
2. Skölj linserna och tillsätt dem.
3. Häll på vatten, buljong och lagerblad, koka i ca 10 minuter eller tills linserna är mjuka.
4. Smaka av med salt och peppar. Servera med bröd. Soppan räcker till lite fler än 4 portioner och går bra att frysa in.
  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar